Kongen av arkivstoff vil spille på lag
Getty Images ønsker å være en samarbeidspartner for produksjons- bransjen. De er tilsted med eget kontor i Oslo, og vil være med deg fra produksjonsstart.
Getty Images Norge holder til i et kontorlokale et lite stykke bak slottet i Oslo. Her finner du Gard Rystad og Bjørn Johansen. To menn som holder i tråder for selskapet på kryss og tvers av Europa og Norden. Som mange andre, har koronapandemien tvunget dem til å tenke nytt. Da pandemien kom kontaktet vi produk- sjonsselskap for å høre om det var noe vi kunne hjelpe med, forklarer Rystad, som er Senior forretnings-utviklingssjef i Getty Images Norge.
Tilbyr stort arkiv
Mange vil kanskje lure på, hva er det egentlig Getty Images kan hjelpe produksjonsselskaper med? Det har Rystad og Johansen svaret på. Vi sitter på over 405 millioner bilder og videoklipp, hvor 14,5 millioner av det bare er videoklipp, også fyller vi på arkivet vårt med ca. 8 millioner bilder og videoklipp hvert kvartal, så vi har mye å by på, forklarer Bjørn Johansen med et smil. Han er seniordirektør for salg i vår del av verden.
Er Getty Images dit man går når det er noe man mangler mot slutten av en produksjon, da?
Du kan det, men vi ønsker helst å være med fra start. For eksempel var det et produksjonsselskap vi jobbet med som ønsket å lage en dokumentar om Egypt. Da kunne vi hjelpe dem med å gå igjennom arkivet vårt for å hente ut materiale de kunne bruke. De endte altså opp med en dokumentarfilm om Egypt, uten å trenge å sette en fot i Egypt for å filme, forklarer Johansen.
Avtale med Produsentforeningen
Selskapet har også gått inn i avtaler med Virke Produsentforening om å tilby gratis bilder til medlem- mer av foreningen slik at de kan lage proof-of-concepts. Medlemskap i produsentforeningen skal også gi deg rabatterte priser på innhold fra Getty Images.
Vi har et mål om å etablere samarbeid med kringkastere og produksjonsselskaper, slik at vi kan tilby vårt innhold og vår kompetanse. Vi gjør masse- vis av analyser for å se hva som er trendy, og hva som funker rundt om i verden. I tillegg sitter vi med info om hva som beveger seg i Europa. Johansen forklarer at de ønsker å tilby webinarer til Virke-medlemmer for å lære bort hvordan man best mulig kan benytte seg av deres tjenester.
Om en kunde spør oss tidlig i prosessen, og vi har en dialog, kan vi prøve å kartlegge behovet og lage pakke-avtaler som egner seg spesielt bra til kringkastingsbransjen, forklarer Rystad.
- Da er vårt materiale er perfekt
Vi ble jo selvsagt påvirket av COVID-19, det gjelder jo alle markedssegmenter. Men selve kringkastingsteamet har hatt en annen utviklingen. Fordi man satte inn restriksjoner som hindret reise og produksjon, opp- levde kringkasterne hull i innholdsplanene sine.
I samme periode ble det mange flere som så på tv, men da få som produserte innhold. Da er vårt materiale perfekt. Man kan da nemlig produsere innhold uten å være på set, understreker Johansen.
Kontor i Norden
I Norden har Getty Images hatt kontor siden 2013. Først i Stockholm, også oppret- tet de kontorer i flere land fordi de ønsket nærere kontakt til bransjene i Norden. Vi opprettet et nordisk team som hadde en bred kundeportefølje, påpeker Johansen. Men etter hvert bevegde de seg vekk fra nasjonale team, og over til mer spesifikke team, som kunne jobbe annerledes. Dette hadde hatt stor suksess i London, så man fulgte modellen derfra. Nå har de team som jobber mot alt fra næringslivet, redaksjonelle team, reklame og kringkastingsbransjen.
Inngår eksklusivt samarbeid
Getty Images fyller faktisk 25 år i år. Det feirer de med å dele en eksklusiv nyhet med Monitor Magasin. Fra oktober inngår vi et eksklusivt sam- arbeid med fjernsynsnettverket NBC i USA om å forvalte deres innhold på over 50.000 digitale assets. Dette er en kjempeavtale for oss, røper Johansen.
Firmaet forvalter allerede innhold for store selskap slik som BBC og Sky News og Warner Bros. De har også eksklusive avtaler om å være det offisielle bildebyrået for FIFA blant annet, og har en spesialavtale med Oscargallaen som gir dem eksklusiv tilgang til blant annet området bak scenen. De store selskapene som BBC og NBC vil samarbeide med oss fordi vi er i front på digital innholdsforvaltning, og fordi vi følger opp alt av rettigheter som er på bildene.