Blant trosser og clamps
Prolight + sound har siden 1995 vært en sentral møteplass for event, musikk og lydindustrien i Europa. I 2019 var 1600 utstillere og over 85 000 besøkende, nå tre år etter var det 391 utstillere fra 30 land, på forhånd var prognosene i 2022 hele 45000 besøkende, men vårt inntrykk er at dette nådde man ikke. Det skal ikke være lett å prøve å restarte business etter over to år med Covid, men i Frankfurt prøver man med tysk grundighet.
Messen har gjennomgått en restrukturering ved at Musikmessen som brakte et stort antall besøkende og som har vært holdt i tilknytning til Prolight + Sound ikke var operativ i 2022. Et nytt konsept for Musikmesse utarbeides etter at sist Musikmesse ble holdt i 2020, hva framtider bringer for Musikmesse er usikkert, men Prolight + Sound har iallefall offentliggjort nye datoer for 2023, er satt til 25-28. April 2023.
Et bredt spekter
Stemningen her i de svære messelokalene til Messe Frankfurt når vi returnerer til Frankfurt for Prolight+Sound for første gang siden 2019, er noe med undring og med nye forventninger. Den nedskalerte versjonen av PLS ser færre utstillere enn noen gang. Alt dette betyr at besøkende som deltar på PLS er inne for en betydelig annerledes opplevelse, og i og med at NAB i Las Vegas finner sted i samme uke og ISE kort tid etterpå Barcelona. Det er derfor ingen overraskelse at messelokalene ikke er fulle. Vi observerer likevel et bredt publikum både fra Italia, Spania og Kina, i tillegg til tyske besøkende både gamle veteraner og et jevnt tilsig av unge menn i tyveårene. Så alt håp er ikke ute, dette kan være starten på noe nytt, ikke slutten på noe som har vært. Umiddelbart synes det også som utstillere innen lyd og lys var glade og stolte over å ha rigget opp og fått vist utstyr fram. Antallet med store oppsett med LED-skjermer, bevegelige lys, dundrende musikk og prustende røykmaskiner overgikk hva vi har sett på lenge. Til tider føltes det nesten som å være på en konsert, fikk man en øl i hånden kunne man nærmest drømme seg vekk til tidligere tider.
Det man iallfall kunne notere er at kvaliteten på bildegjengivelsen på LED-skjermer til tider er utrolig, og koblet opp med automatiserte styringssystemer kan aktørene tilby glitrende visuelle opplevelser som skaper store imaginære lys, bilde og lyd-show som griper tak i deg som publikum. Muligheten til å skape AV-opplevelse i tilnærmete tredimensjonale rom der lyd, lys og bilde kan synkroniseres og styres til en totalopplevelse er et potensiale som vil innta livescenen når musikkindustrien begynner å leve igjen.
#Restart
Under mottoet #Restart ville prolight + sound 2022 skape nye aktivitet og se framover for den europeiske live og eventbransjen, et tema som ble reist var «Green Event Day» der man tok økologiske aspekter som bransjen må ta innover seg. Her diskuterte man og presenterte nye bærekraftige løsninger for musikkbransjen, dette kan være både energibruk, resirkulering av utstyr og nye former for transport. Det var også planlagt et live-program med workshops, vi i Monitor deltok blant annet på samling for DJ´ere der vi fikk møte et dedikert samfunn av DJ´er og publikum som deltok i forskjellige workshops. Vi likte særlig test modellen der man kunne spille på forskjellige grønnsaker gjennom trommestøt med fingrene, som via elektrosensorer viderebrakte lydene til direkteopptak og gjengivelse. Det ble spenstig musikk ut av dette, og tillegg har du råvarer til wok´en etterpå.
Futurehub
I tillegg kunne morgendagens spesialister finne ut om karrieremuligheter i lyd- og musikkindustrien i Future Hub. Her var det også nettverksmøter og debatt omkring hvilke veier som går framover for liveindustrien i Tyskland. I pro-audio-området, presenterte produsenter av opptaksutstyr nye mikrofoner og miksekonsoller i en egen Studio Village. I tillegg kunne studio- og scenelydsystemer undersøkes i Sound Experience Hub.
Av de over 391 utstillerne som var tilstede bet vi oss merke i aktører som ADJ, Area Four Industries, Ayrton, Bütec, Cast, Chainmaster, Chauvet, Clay Paky, ComputerWorks, DAS Audio, DTS, Elation, Electro-Voice, ETC, Eurotruss, Fischer Amps, GLP, Harmonic Design, Highlite International, HOF Alutec, InEar, HK Audio, JB-Lighting, Kling & Freitag, König & Meyer, KS Audio, Kvant, L-Acoustics, Lawo, Layher, LEDitgo, Lightpower, Link, MA Lighting, Mipro, Movecat, Neutrik, Powersoft, Riedel, Robe , SBS Bühnentechnik, SGM, Steinigke Showtechnik, TAIT, Tasker, Tüchler, Waagner-Biro og mange flere.
Vi kommer tilbake med en mer utførlig redegjørelse over tekniske nyheter.