Eksklusiv produktutvikling
I år er 10-årsjubileet for det Sandefjordsbaserte firmaet Norwia AS, som leverer fiberoptikk-teknologi til hele verden. Monitor har fått en eksklusiv titt på hva de egentlig skulle offentliggjøre på IBC-messa.
I hvalfangstbyen Sandefjord finner du det lille, internasjonalt anerkjente firmaet Norwia. De leverer fiberoptikk-teknologi til kringkasting, telekom og medieproduksjoner i hele verden.
– Enkelt forklart driver vi med transport av lyd, bilde og data, forklarer Lars Kristian Thomesen, visepresident i salgsavdelingen.
Kjent for fleksibelt system
I følge Thomesen har Norwia produkter i over 150 stadioner i USA. Deres desidert mest solgte produkt er deres miniHUB. Det er et kompakt optisk distribusjons system, og er alltid på 1RU. Med den kan man drive optisk konvertering, distribusjon og transport spesielt rettet inn mot kringkasting- og telekombransjen. Disse er Norwia kjent for, spesielt for hvor fleksible systemet deres er. Alt kan hotswappes, og alle Norwias produkter benytter seg av deres egne AutoSFP®-løsning. Systemet deres kan også drive med multipleksing. I dag finner man Norwia-produkter hos de største mediehusene i Norge, slik som f.eks. NRK og TV2.
Eksklusiv offentliggjøring
Med koronavirusets herjing i verden, har alle bransjemesser blitt avlyst eller utsatt. Det satte en stopper for lanseringsplanene til Norwia, da de hadde tenkt å vise fram sitt nyeste påfunn på IBC-messa.
– Det var en som skulle bruke utstyret vårt på kameraet sitt, og half-racken ble for stor. Så da lagde vi denne, forteller Thomesen og viser til den svarte boksen som står ved siden av.
Denne boksen er det ingen journalister som har fått se før. Det er nemlig Norwias nyeste produkt. Den kaller de for Quarterrack. Den er så liten at den skal du klare å feste på kameraet du har på skulderen. Quarterracken kan mates med strøm fra batteriet på kameraet. Når det gjelder innmaten, så utnytter Norwia all plassen de har tilgjengelig. På Quarterracken kan du få opptil åtte kanaler med video. Du kan også få fire video og Ethernet, GPI-signaler eller hva det måtte være. I tillegg kan du sette inn et CWDM-filter.
Og det beste av alt er at en kommer i svart. Norwia dropper blåfargen som går igjen i miniHUBen, og erstatter den med svart. Du kan også få metallet i svart.
– Så muligheten til å gjøre ting annerledes
Sandefjordsfirmaet ble opprettet i 2010 av gjeng som så et marked i endring, og som merket at det var mulig å gjøre ting annerledes enn det som hadde vært gjort tidligere.
– Man følte det var mye ugjort i fiberverdenen. Så man så på mulighetene til å gjøre ting litt annerledes enn det man var vant til. Det var et marked for å tenke litt annerledes, så slik ble ideen om Norwia unnfanget, forteller Thomesen.
Norwia AS ble opprettet i Sandefjord våren 2010, og er i sin helhet eid av de ansatte. Siden da har det vært en vei preget av både opp og nedturer for firmaet. I dag klarer de seg greit med 8 ansatte i Sandefjord, men bidrar til å sysselsette langt flere her til lands, ettersom de forsøker å produsere så mye som mulig av produktene sine i Norge.
– Vi var heldige som hadde stort lager
I vinter kom koronaviruset til Norge, og i mars ble Norge stengt ned. Det merket Sandefjordingene umiddelbart. Det var flere uker i perioden hvor de var urolige på hvordan dette kom til å gå.
– Men vi var kanskje litt heldige da, siden vi hadde et stort lager her, og vi kjøper alt vi kan kjøpe i Norge her. Men vi var jo litt spent når vi la inn bestillinger etter hvert, sier Thomesen.
Som selger har Thomesen merket en stor endring i måten han jobber på. Istedenfor å kunne reise verden rundt og møte kunder, har han blitt mye flinkere på å bruke nettet. Alt av salg gjøres nemlig digitalt nå.
– Jeg skal bli flinkere på å sende ut nyhetsbrev, understreker Thomesen med et smil.
Logistikkmessig forklarer han at de var antakeligvis ganske heldige, men siden Norwia er prosjektdrevet forklarer han at man ikke skal se bort ifra at det blir en nedgang som følge av koronavirusets herjing.
– Det blir nok en håndterbar nedgang, forklarer Thomesen.
– Hvordan ser du for deg at høsten blir for dere?
– Jeg vet ikke, men jeg tror nok vi må akseptere at vi må gjøre ting litt annerledes fremover. Ha møter på nett f.eks. Det blir nok en stund til jeg får satt meg på et fly.
Utviklingen varierer
Selv om Sandefjordfirmaet driver all utviklingen hos seg i Sandefjord, betyr ikke det at de ikke er oppdater på hva markedet i for eksempel Asia ønsker seg. Thomesen forklarer at det er varierende fra region til region i verden på hva slags teknologi man ønsker seg. Han peker på at Europa i stor grad nå spør etter IP-baserte løsninger, som Norwia for øvrig også utvikler. Mens Amerika på sin side etterspør 12G-løsninger. Asia har gitt forespørsler på andre ting.
– Det var et samlet behov fra Nord-Amerika og Europa som førte til utviklingen av et nytt kort, forteller selgeren.