Vizrt med grafikk for valget

Vizrt med grafikk for valget

4 milliarder mennesker vil se Vizrt-grafikk på valgkvelden for presidentvalget 2020. Flere historier, blir bedre fortalt med grafikk. Og dette er historiene som virkelig betyr noe. På valgkvelden for presidentvalget i USA vil medier over hele verden bruke medieteknologi og verktøy fra Vizrt og den norske medieklyngen i Bergen.

ABC sin virtuelle Vizrt grafikk fra sist amerikanske valg.

ABC sin virtuelle Vizrt grafikk fra sist amerikanske valg.

I slike tider med betydningsfulle endringer blir historier presentert, analysert og bedre fortalt ved hjelp av teknologi og verktøy fra et Media Cluster Company som Vizrt forteller Media City Bergen i en pressemelding. Fire milliarder mennesker over hele verden vil se hvordan en av de mest spektakulære valgkveldene i USAs historie utspiller seg, med grafikk fra Bergen.

 

- Det er en følelse av å være ekstremt stolt, men også ekstremt ydmyk på den rollen vi faktisk spiller den kvelden, sier Petter Ole Jakobsen, grunnlegger og sjef for innovasjon i Vizrt. Anslagsvis fire milliarder mennesker vil se på det amerikanske presidentvalget. Det er halvparten av verdens befolkning som ser på dette eneste arrangementet! Og nesten alle ser dette gjennom Vizrt-verktøy og teknologi via  kringkastere og medier hele jorda rundt.

Fra TV 2 til CNN

Det internasjonale valggjennombruddet for Vizrt går tilbake til det amerikanske midtveisvalget i 1998 med CBS som det første store amerikanske nettverket som brukte Vizrt-programvare på valgdagen. Så kom ABC News, Fox News, CBS News og mange andre. Et annet minneverdig øyeblikk var da CNN eksperimenterte med eksterne "holografiske" liveintervjuer under dekningen av det amerikanske presidentvalget i 2008 ved hjelp av Vizrt-teknologi. Før disse sentrale øyeblikkene hadde Vizrt allerede erobret det norske og skandinaviske markedet, med norsk TV 2 som grobunn og sandkasse for innovasjon og utvikling.

 

TV2 med AR

TV 2 Norge er nå klar til å gå i gang med helt nye bilder og AR ved hjelp av Vizrt-teknologi valgnatta. Som alltid er gründer Petter Ole Jakobsen ivrig etter å se hvordan kringkasterne over hele verden vil dekke valgkvelden.

- Det er alltid veldig spennende å se både programlederne og visualiseringen av innkommende data. Programlederne kan forklare noe utrolig komplisert på veldig kort tid på en veldig effektiv måte ved hjelp av verktøyene våre. Det er fascinerende å se og sammenligne hvordan de forskjellige kringkasterne bruker verktøyene våre for å forklare og analysere valgdataene, og legge til utvidet virkelighet og virtuelle scenografier, sa Jakobsen.

 Times Square, New York, på valgkvelden.

Det meste av statistikk, grafikk og grafikk på hundrevis av skjermer er laget i Bergen. I år er det amerikanske valgresultatet mer usikkert enn noensinne, med kaos og mulige krise av alle slag frem til valgdagen. Mens amerikanerne spent venter på resultatet, vil grafikkmotoren i dette historiske TV-øyeblikket på nesten alle skjermer i hele verden være fra Vizrt.

Følg live

Hvis du, som Vizrt, er interessert i å følge både valget og historiefortellingen, kan du følge Vizrt live 2020 Valgblogg og sosiale medier dekning derfra her får du et teknologisk overblikk. Fra CNN i New York City, USA, til TNN i Bangkok, Thailand, vil Vizrt-teamet med valgovervåkere dekke nesten 100 kringkastere da de presenterer den aller beste, mest innovative bruken av Vizrt programvaredefinerte og datadrevne grafikk.

Liv i Laser

Liv i Laser

Ingen penger før juni?