Kandao Obsidian 360 – VR for et bredere marked
André Austvoll hos Videoutstyr er levende opptatt av deres nye 360-kamera, og tror fremtiden vil bringe en rekke nye bruksområder for teknologien. Han er litt usikker på om det er innen underholdningsbransjen man vil se de største fremskrittene når det kommer til video, men har derimot større tro på at næringslivet vil nytte seg av mulighetene teknologien innehar. Og han tror Kandaos Obsidian 360-kamera har de tekniske forutsetningene som gjør teknologien til et nyttig verktøy.
Rent visuelt kan det også virke som om Kandao retter seg mot det profesjonelle markedet med sitt kamera. Det finnes andre produkter på markedet der det er lagt mer vekt på attraktiv produktdesign. Obsidian 360 har kanskje en mer retrofuturistisk utforming, men funksjonelt ligger den foran konkurrerende kameraer. – Det kanskje mest imponerende med kameraet er hvor raskt den medfølgende softwaren «sticher» bildene fra de seks linsene sammen til et fullverdig 360-bilde. Forklarer Austvoll. Ikke bare er det raskt, med et frame i sekundet, noe som er mer enn dobbelt så raskt som konkurrerende programvare. I tillegg er det laget svært intuitivt. Det holder med et klikk, så går prosessen av seg selv, noe selveste Facebook har skrytt av offentlig. Dette med brukervennlighet er også den ergometriske utformingen et eksempel på. Man enkelt få grep på kamera med en hånd, og med en diameter på 14,5 cm, og vekt med batteri på litt over 1 kilo, er det absolutt et kamera som er lett å håndtere.
Det er utvilsomt en fordel, om man ønsker at sitt kamera skal lykkes når man retter seg mot næringslivet, at det ikke forutsetter profesjonelle operatører for å lage fullverdige 360-videoer. Austvoll forklarer videre at han ser potensiale innen flere bransjen. – Det vil blant annet gjøre befaring av nye bygg mye enklere. Og ja, det vil det jo, om man slipper å besørge sikkerheten for alle som må ta en titt, men kan begrense seg til en fotograf som gjør jobben på forhånd. Interiørdesignere, elektrikere og en hel rekke andre som trenger å se bygg fra innsiden, kan i fremtiden gjør det digitalt. Enten som eneste befaring, eller bruke det som referanse.
To alternativer
Kameraet kommer i to varianter. Obsidian S og Obsidian R. Førnevnte er laget for høyest mulig framerate, og kan ta opp i 120 fps, 4K HDR, mens Obsidian R er laget for oppløsning. Den tar opp i 30 fps, 8K HDR. De er utstyrt med omtrent samme fish-eyelinser. R-modellen har en maksimal blenderåpning på f2.8, mens S-modellen går til f2.4.
Kandao har fått mye oppmerksomhet for sitt nye kamera, og har blant annet høstet flere priser. Innovasjon og brukervennlighet er igjen nevnt som hovedgrunner for dette. Kamera drives av ekstern batteripakke, eller via ethernet-kabel. Denne sistnevnte er utvilsomt et svært fordelaktig trekk ved kameraet. Med en kabel kan man gjennomføre alt man trenger for å operere Obsidian. Det er tilrettelagt for live 4K-produksjon, alt gjennom denne ene kabelen. Det krever riktignok en ekstra lisens, men det forenkler helt klart prosessen.
Kameraet er enkelt og intuitivt, men det krever likevel en del datakraft. Austvoll viser til den spesialbygde PC-en de har anskaffet, kun for å demonstrere bruken av dette kameraet. Det er proppet med topp skjermkort, og 32 GB-ram, så det er ikke uten krav til utstyr, om man skal kunne nytte Obsidian fullt ut, men det er tilfelle uansett kamera. For de med interesse for full spec, her er den: Intel® Xeon® Gold 5120 Processor (2.2 GHz, 14 core), GTX 1080 Ti GPU, 512GB SSD.
Ingen lek
Andre bruksområder som trekkes frem er selvsagt medisin, offshore-industrien, som alltid har vært flinke til å dra nytte av ny teknologi. De har dessuten de økonomiske musklene som skal til, og vilje til å teste det ut. Kanskje spesielt nyttig innen sikkerhetsopplæring, innen egen bransjen, og det er en vinkling som andrebransjer også kan nytte seg av. Arkitekter, eiendomsmeglere, selvsagt innen undervisning og formidling. En utfordring med VR er fysisk bevegelighet. Slik det fungerer nå benytter man seg av joystickens funksjoner for å bevege seg i den virtuelle verdenen, og det er kanskje den tryggeste løsningen. En avansert plattform som ivaretar både opplevelsen av fysisk bevegelighet og virkelig trygghet kan tenkes å være et alternativ, men for de fleste vil det kanskje bli for kostbart, og plasskrevende. Dette er kanskje et hensyn som er mest interessant i forhold spillbransjen, men det vil selvsagt påvirke effekten av sikkerhetskurs laget i VR.
Denne teknologien er spennende, ikke fordi den er ny. VR har eksistert i ganske mange år, men det er kanskje først nå at kvaliteten på bildene og mulighetene til å produsere masseinnhold virkelig har fått fart. Den kanskje største utfordringen er å kunne produsere film i riktig øyehøyde. Setter man kamera på stativ lar dette seg gjør enkelt, men når man skal flyttes rundt blir det straks noe vanskeligere, og man risikerer å oppleve filmen som om man var basketspiller. Det kan heller ikke forventes at alle som går rundt med disse kameraene er unormalt kortvokst, selv om det ville hjulpet. Virtuell virkelighet vil neppe bli likevirkelig som hverdagen, om man kanskje ikke finner en måte i fremtiden å plugge direkte inn i hjerne. Med briller og hodetelefoner føler man fortsatt den fysiske tilstedeværelsen utenfor den digitale fremstillingen.
Men som verktøy i forbindelse med fjernstyring, og kanskje ved medisinske operasjoner som styres av roboter, og legehender er for store til å komme til tror jeg man vil kunne oppleve et stort potensial i nær fremtid. – Det er som sagt innen det næringslivet og industrien at vi håper på å treffe våre kunder, og overbevise om at dette er utstyr de vil kunne dra nytte av, gjentar Austvoll for å oppsummere, men han skjuler dårlig at barnet i han synes dette er et fantastisk artig leketøy også. Det er en opplevelse vi deler.