Profesjonelle grep hos foto.no

Profesjonelle grep hos foto.no

Foto.no frir til videofotografer, og satser tungt med både kompetanse og sortiment for å innfri behovene til profesjonelle, og ivrige entusiaster. Det har nettverket og kompetansen på plass, og med drahjelp fra anerkjente leverandører satser de på at merkevaren de har bygget opp igjennom flere år skal hjelpe de videre når det fokuseres på levende bilder, og bildebehandling.

For oss som var med om den digitale revolusjonen innen stillbilder, dukket foto.no opp som et spennende og omfattende nettverk og digital møteplass for alt fra profesjonelle til ivrige amatører. Ganske raskt utviklet nettstedet seg til å bli en ressurs innen tekniske veiledning og inspirerende artikler. I tillegg til bruktmarked for fotoutstyr, ble nettsiden etter hvert utvidet til å inkludere, en nettbutikk. I april 2017 åpnet den fysiske butikken i Bjørvika dermed var grunnlaget lagt for å være en ledende leverandør av utstyr og tilbehør til norske fotografer. Nå er satser de tungt for å vinne oppmerksomheten til videofotografer også. Monitor var på plass når foto.no lanserte sin satsning mot proff-brukerne, 1. desember.
Foredrag og demonstrasjoner

I løpet av dagen har de arrangert flere foredrag for interesserte, og oppmøte på rundt 25 engasjerte filmarbeider og andre, får en grei innføring i grunnleggende filmarbeid, både med opptak, etterarbeid, lyd og strømming. Fredagen er satt av til profesjonelle brukere, mens dagen etter var det mulig å få en innføring i bruk av GoPro og Feiyu Tech Gimbal.

DSC_5247.jpg

Martin Wallgren fra Panasonic har fått to bolker, og bruker den første til å fortelle om grunnleggende filmarbeid med utgangspunkt i Panasonics Lumix kameraer. Wallgren har bakgrunn som stillfotograf men har tatt steget over til levende bilder, og den ferden har gått via Panasonics Lumix serie. Det begynte med Lumix GH2, før han raskt gikk over til GH3, og nå bruker GH5 som eksempel. Selv om han bruker mye av sin tid på å reise rundt å promotere kameraer, er han likevel mer opptatt av å vise resultatene av hva kameraene kan gjøre, ikke hvordan. Han har en presentasjon med høyt fokus på inspirasjon, og en stor del av klippene han viser oss er egentlig korte familiefilmer, gjerne med sin egen datter som hovedperson. Det fungerer veldig bra, kanskje først og fremst fordi Wallgren er en god filmskaper.

Siden Wallgren selv ikke snakker så mye teknikk får vi legge til litt selv, om GH5. Det er verdens første speilløse systemkamera med 4K 60p/50p, 4:2:2 10-bit videoopptak. Det nyeste flaggskipet i LUMIX G kameraserien i Micro Four Thirds format. Den nye 20.3-megapixel Digital Live MOS sensoren uten low-pass filter, kombinert med en ny Venus Engine prosessor gir svært høy bildekvalitet i oppløsning, fargegjengivelse og støyreduksjon, selv ved bilder tatt ved ISO 25600. Den nye 5-aksede Dual I.S. 2 som er innebygget i kamerahuset, gir bildestabilisering tilsvarende 5 blendertrinn.

DSC_5235.jpg

Max Hagelstam fra Adobe tar de oppmøtte videre i prosessen, og gir en grundig innføring i etterarbeid og redigering. Det er i hovedsak Premier Pro og After Effects som står på programmet i hans presentasjon, og Hagelstam går igjennom det grunnleggende, som hvilke Codec man skal bruke, enkel fargeredigering, effektiv klipping og hvilke muligheter som ligger i Adobes Creative Cloud. For de som ikke kjenner produktet, har Adobe en abonnementsløsning som gir tilgang på alle deres programmer. Det er en månedlig betaling, og gir kontinuerlig oppdatert programvare, til forskjell fra tiden da man kjøpte komplette pakker. Adobes styrke er hvordan de forskjellige programmene i pakken kommuniserer veldig bra seg i mellom. Man kan med enkelhet redigere tekst eller elementer importert til Premier fra program som Illustrator eller Photoshop, direkte, uten å måtte importere på nytt. Endringene registreres og implementeres med det samme. Videre har Adobe satset på stock-materiale og nedlastbare themes de siste årene, slik at de også har blitt en innholdsleverandør. Det nyeste er deres satsning på flerbrukerløsninger, som gjør at mer enn en person kan jobbe med samme prosjekt, samtidig. På den måten kan man enklere fordele oppgavene innen etterbehandling, og fullføre prosjekter raskere.

Ikke bare bilder

Dårlig lyd er mer negativt for resultatet enn dårlig bilde, og det er Richard Opsahl-Engen fra Sennheiser opptatt av å formidle. Han snakker om hvilke utfordringer som kan dukke opp med filmproduksjon, og hvilke potensielle løsninger som finnes, med bruk av eksterne mikrofoner. Alt fra enkle og rimelige løsninger, til de mer omfattende og kostbare. Han peker forskjellige mikrofonløsninger, fra bom og mygg, og gir tips om hvordan man med enkle grep sørger for at bildene ikke forstyrres av manglende lydkvalitet.

DSC_5241.jpg

Opsahl-Engen trekker frem MKE 440 til DLSR filming spesielt. En mikrofon han beskriver som genial siden dette er en direktiv stereomikrofon. Man får utnyttet stereomuligheten på DSLR, men beholder fordelen med direktive mikrofoner som tar opp mest av lydkilden du peker på.

I tillegg nevner han Sennheisers digitale trådløse kamerasystem, AVX, som passer for alle som vil bruke trådløst, men som vil slippe å måtte stille inn frekvenser.

Foto.nos egen Alex Kvæstad er en kløpper i post-produksjon, men også den som er best på strømming i butikken. Han presenterte hvordan man skal gå frem for å få mest mulig ut av kvaliteten på kamera i kombinasjon med båndbredden. Han har særlig god kjennskap til Blackmagic Designs Web Presenter-løsninger. Web Presenter er plugg`n play fra alle formater fra SDI og HDMI som konverteres ned til 720P i boksen. Det sendes over USB2 slik at den fungerer med alle maskiner og med alle programmer. I tillegg er Adobe Flash Media Live Encoder er en gratis streaming programvare, som han anbefalte til de som hadde varierende behov. Han trakk ellers frem streaming-produkter fra AJA HELO, Telestream Wirecast og Teradek VidiU.

DSC_5229.jpg

En tredje Svenske vi møtte i butikken i Barcode var Anders Olsson, fra Global Distribution. Han var kommet for å vise frem monitor-recordere fra Atomos. Spesilet trekker han frem Ninja Flame, en Full HD 7-tommers touch screen som også har 4K-innspilling i profesjonelle format og støtte for HDR-video. Ninja Flame spiller inn i 10-bit 4:2:2 ProRes/DNxHR over HDMI og kan vide dynamisk omfang i 10 stopp for å matche 10-bit Log-bilder fra kameraer fra de fleste større merkene som Canon, Sony, Panasonic, Nikon, JVC, Arri og Red.

Han demonstrere hvordan denne skjermen effektivt justerer kontrast og farge, for å maksimalt ut av det kameraet fanger opp. Dette er et særlig godt tillegg enten man i utgangspunktet bruker en SLR, eller mer profesjonelle kameraer. Med touch screen er den veldig enkel å bruke og navigere mellom menyer og innstillinger. Den har dobbelt batterisystem, som automatisk bytter batteri når et er lavt for strøm. I kombinasjon med et støtsikkert hus byr dette på muligheten til å konsentrere seg om opptaket, og bekymre seg mindre for utstyret.

Veien videre

Den lanseringen av filmavdelingen til foto.no er også en måte å annonsere at butikken og nettstedet er en resurs for profesjonelle filmskapere. Det vil bli flere kurs og workshops i tiden fremover kan Linus Börjes fortelle, som sammen med Alex Klævstad er en av tre som jobber i videoavdelingen i butikken. Sammen med Thomas Reisæter skal de sørge for at også profesjonelle brukere av videoutstyr oppfatter Foto.no som det ressurssenteret det har vært i mer en 20 år for stillfotografer.

Lysere tider for Sonys projektorer

Lysere tider for Sonys projektorer

Oscarbelønnet animasjon

Oscarbelønnet animasjon