Canons tester følelser
Hvordan reagerer folk følelsesmessig når de ser på bilder?
Den nordiske vinterkampanjen ”NEXT YEAR IS COMING. BE READY.”
handler om å være forberedt på det kommende året, med alle
historiene som skal foreviges.
Canon har samarbeidet med en rekke
opinionsledere i forbindelse med kampanjen, deriblant noen av de beste
fotografene i norden; Sophie Odelberg (Sverige), Pasi Salminen
(Finland), Søren Solkær (Danmark) og Samuel Taipale (Norge).
Som en del av kampanjen, har Canon utført et eksperiment for å se
hvordan folk reagerer følelsesmessig på bilder. Åtte respondenter med
ulik bakgrunn ble eksponert for 30 ulike bilder fra forskjellige deler
av verden, samtidig som deres følelsesmessige reaksjon ble målt. Canon
kunne raskt konkludere med at vi mennesker er mer like enn vi kanskje
tror. De åtte respondentene ble håndplukket for å være så ulike som
mulig, både når det gjelder alder, kjønn og bakgrunn.
–Eksperimentet viser at vi føler det samme når vi ser på bilder,
uavhengig av alder, kjønn og bakgrunn. Bilder kan samle mennesker, og
skape tilhørighet, til tross for ulikheter. Canon ønsker å løfte
historiene som bildene formidler, det er det som gjør bilder så
interessante, sier Morten Nørremølle, Marketing Director, CIG Nordic.