Interfoto kjøpt av Foto.no
En svært veletablert fotoforhandler full av historie, trofaste kunder og spennende produkter går inn i en ny fase når Foto.no i dag kjøper alle aksjene i selskapet. Interfoto startet som importør av Nikon-utstyr i 1966, og har utviklet programvare, bygget opp butikk, verksted og distributørselskap. I et marked med hard konkurranse var likevel tiden inne for å slå sammen kreftene til beste for både kundene, de ansatte og de respektive selskapene.
Foto.no startet butikk for to år siden, men har eksistert siden 1996 som redaksjonell nettside som har skrevet om foto, fotografer, utstillinger, fotoutstyr og alt fotorelatert, i tillegg til tjenester som forum, bruktmarked, bildekritikk og mye annet.
Interessen for å starte butikk kom da Roar og Elin Sandvik, som også startet FotoVideo, ønsket seg tilbake i fotobransjen etter at FotoVideo fikk svenske eiere noen år tidligere. Sandvik og Foto.no slo seg sammen, hentet inn lokal kapital og entusiastiske medarbeidere, og åpnet en flott, moderne butikk i Bjørvika, rett ved Oslo S.
«Det har vært en utrolig reise disse to årene, men konkurransen er hard og høyt omsetningsvolum er avgjørende for å klare seg. Med dagens oppkjøp sikrer vi oss den posisjonen vi trenger for å kunne utvikle oss videre med både de prosjektene vi ønsker, aktiviteter for kunder og ikke minst et vareutvalg som bør tilfredsstille de fleste behov innen foto, video og lyd, enten du bruker mobiltelefonen til å fotografere familien, eller du lager videoproduksjoner med budsjetter på flere millioner kroner», sier lokomotiv og gründer, Roar Sandvik.
Interfotos administrerende direktør og styreleder, Egil B. Rosensverd, har 36 års fartstid i selskapet og er en av de største aksjonærene.
«Interfoto fylte 53 år i januar av en grunn», forteller han. «Vi har tilpasset og utviklet virksomheten til å bli landets viktigste pro-forhandler og Norges største kameraverksted. Med datterselskapet Bresson er også distribusjonen ivaretatt i eget selskap med hovedfokus på Leica. Det er primært takket være en fantastisk gjeng medarbeidere som har medvirket til at kompetanse og fagkunnskap er selskapets styrke og personlighet. Interfoto har alltid levert - og bygget seg opp til en av de mest solide selskaper i landet.»
«I et marked som er i rask endring, med stor avskalling, har vi søkt en partner som ligner på oss, som har en innovativ virksomhet og ambisjoner. Kort fortalt vår hardeste konkurrent. Det var derfor helt naturlig å innlede samtaler med Foto.no og Roar Sandvik om å utnytte hverandres fordeler og utfyllende egenskaper for å skape et nytt maktsentrum i fotobransjen, som i enda større grad ville bli omfavnet av fotoentusiastene og de profesjonelle. Simpelthen slå kreftene sammen for å tilby noe enda bedre som ville kunne brukes på innovasjon og kundeopplevelse, framfor hard konkurranse. Kundene våre krever det samme. Gode priser og personlig kompetent service og oppfølging. Det krever store ressurser og høyt volum.» forklarer Rosensverd, og fortsetter «Det ble fort klart at dette sammenfalt med Sandviks ideer og planer. Vi har kjent hverandre i nær 30 år, så prosessen gikk fort og smidig.»
«Det er naturlig for meg personlig å overlate dette arbeidet til den overtakende part og tre tilbake for å dyrke min lidenskap for fotografi, reise og familie etter 47 år i bransjen med overbevisning om at dette er det rette for Interfotos medarbeidere og utvikling i årene som kommer», avslutter Rosensverd.
Interfotos butikk på Skøyen består, og det samme gjør Foto.nos butikk i Bjørvika, så alle kundene vil finne butikken sin på samme sted og med de samme medarbeiderne også framover. Men oppkjøpet vil styrke vareutvalget, kompetansen i alle ledd, bedre utviklingsmulighetene begge steder og gi større anledning til å dyrke lidenskapen de ansatte har for foto og video. Ikke minst vil dette synes for profesjonelle aktører innen foto og video. Interfotos lange historie med å tjene profesjonelle fotografer skal naturligvis videreføres, og kombinert med Foto.no sin tunge satsning på pro video, gjør det at butikkene sammen kan bli en stor kapasitet på kompetanse, vareutvalg og løsninger.
«Begge selskaper består av lidenskapelige fotoentusiaster som brenner for det vi driver med og som har et ønske om å spre denne lidenskapen til andre. Derfor passer disse selskapene så godt sammen», sier Sandvik.
Når vi stiller Roar klisje-spørsmålet «Hva føler du på en dag som dette», svarer han, uvanlig ydmykt, at «Allerede da jeg startet i fotobransjen i 1985 hadde jeg innerst inne en drøm om å en dag eie Interfoto. Dette er ikke bare min drøm som går i oppfyllelse, men en viktig dag for fotobransjen i Norge».