Sennheiser hever røstene for The Voice
En nedlagt hangar på Fornebu er arena for livesendingene for The Voice. Mens mentorene er mest opptatt av få maksimalt ut av potensialet til de gjenværende deltakerne før finalen, er Javed Kurd og Andreas Moe først og fremst fokusert på god lyd og pålitelige tekniske løsninger. Det mener de langt på vei å ha funnet med Sennheisers mikrofoner og deres Digital 6000 system for trådløse enheter.
Hva er Digital 6000 systemet?
Dette er en videreføring av Digital 9000 systemet til Sennheiser. Den store forskjellen er en to-kanals mottaker, som gjør produksjon av live lyd betydelig enklere i et trangt bånd. Digital 6000 benytter samme langtrekkende transmisjonsmodus som Digital 9000, kombinert med en svitsjebåndbredde på 244 MHz. Sennheisers bit diversity og prediktive algoritmer etablerer en trådløs forbindelse som skal gi økt stabilitet.
De tre produktene i seriene er mottakeren, EM 6000, mikrofonen SKM 6000 og senderen SK 6000. (se egne faktabokser)
Ny kapsel
Det er først og fremst kapselen som mikrofonene i Digital 6000 Kurd trekker frem. KK 205 er egentlig laget av Neumann, spesielt for Sennheiser. – Som musikkprodusent føler jeg at opplevelse av lydkvalitet er bra. Problemer med nærtalelyder som popping og stygge s’er har vært mye mindre på denne sesongen av The Voice. Kurd legger til at mikrofonene jo er noe større enn andre mikrofoner. De har en innebygget vindhette som gjør at den er noe større. Samtidig slipper man problemet med å sette på en vindhette på mikrofonene. – Det er en utfordring med TV-sendinger at det også må tas hensyn til det visuelle. Selv om disse mikrofonene er noe større, er de likevel et veldig godt kompromiss mellom lydkvalitet og god TV-produksjon.
Mange mikrofoner i lufta
Andreas Moe er lydkoordinater for showet, og har mange hensyn som skal tas. De har 24 kanaler med mikrofoner i Digital 6000 systemet, i tillegg til 14 kanaler for trådeløsIn-Ear. Og så er det 4 kanaler for internlyd for kommunikasjon bak kamera, som fotografer, lydfolk, innspillingsledere med mer. Med nesten 40 trådløse kanaler blir det helt klart en utfordring, særlig i det geografiske området. Fornebu ligger i et område med mye mennesker og aktivitet, og det er trang om plassen. – Digital 6000 er jo et digitalt system som gjør at det krever mye mindre plass, forklarer han. I tillegg til alt det trådløse er det jo selvsagt også en del instrumenter som benytter vanlige mikrofoner med kabel. Hele trommesettet benytter 14 linjer, så kommer gitarer og mikrofoner som tar opp publikumslyd med mer. Totalt sett er det nesten 80 linjer som benyttes til å spille av kun musikk. Legger man til det som benyttes til musikkmix, PA, Monitor og lydkontroll i OB-buss, er antallet betraktelig høyere.
Lyd i flere retninger
Sendingene fra The Voice går live ut på TV, og det er også 630 publikummer som kommer til hangaren til hver sending. De opplever samme show, men ikke samme lyd. I et eget rom sitter lydprodusenten og forbereder lyden, fra scenen, men som skal sendes til OB-bussen som tar sendingen videre ut til befolkningen. Det er denne typen utfordringer som man må forholde seg til ved livsendinger, og det er viktige detaljer for at utstyr og ikke minst artister skal fremstå best mulig.
Det er i tillegg selvsagt egen monitorlyd på produksjonen, så hva angår lydkvalitet burde både publikum, TV-seere og ikke minst deltakerne i konkurransen føle seg godt ivaretatt. Vi fikk dessverre ikke mulighet til å treffe noen av disse for uttalelse om mikrofonen da vi var på Fornebu, men kan vel konkludere med at de alle hadde like vilkår i konkurransen i år. Vi gratulerer Thomas Løseth og hans mentor, Lene Marlin, med seieren i 2017.